ID: 10716
K.L.M. papegaai type fokker F.XXII klm PH-AJP
€2,00
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
K.L.M. papegaai type fokker F.XXII klm PH-AJP
Copyright KLM Fototechnische Dienst Rotterdam
ongelopen
conditie zie foto s en oordeel zelf punaisegaatje linksboven
bieden vanaf afhaalprijs 2 euro
verzenden 85 cent en risico kk.
afhalen kan natuurlijk ook
zie ook mijn andere klm vliegtuigfoto s voor combi verzenden
klm6
De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM, gebruikelijke Engelse naam: KLM Royal Dutch Airlines) is de nationale luchtvaartmaatschappij en de op twee na grootste werkgever van Nederland.[2] Thuishaven is de luchthaven Schiphol bij Amsterdam. KLM opereert wereldwijd en vormt de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM Cityhopper, Martinair en Transavia deel uitmaken. KLM is in 2004 gefuseerd met Air France tot de holding Air France-KLM. Onder de holding zijn KLM en Air France beide actief als netwerkmaatschappij.
KLM behaalt haar omzet uit drie kernactiviteiten: vervoer van passagiers, vrachtvervoer en vliegtuigonderhoud.
Geschiedenis
Zie Tijdlijn van de KLM voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Op dinsdag 7 oktober 1919 werd de 'Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën' opgericht bij akte in het notariskantoor van mr. H. Stoop in Den Haag. Het startkapitaal van 1,2 miljoen gulden werd gefourneerd door acht zakenlieden, onder wie Frits Fentener van Vlissingen en Anton Kröller. De luitenant-vlieger Albert Plesman werd administrateur en later directeur. Koningin Wilhelmina verleende op 12 september 1919 het predicaat Koninklijk' aan KLM in oprichting. Het eerste KLM-kantoor werd op 21 oktober 1919 aan de Heerengracht in Den Haag geopend. Hiermee is de KLM de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij.[3]
De eerste commerciële vlucht (tussen Londen en Amsterdam) van de KLM werd op 17 mei 1920 uitgevoerd. Toen landde op Schiphol de door KLM gehuurde De Havilland DH.16 G-EALU (ook wel DH 9A), gevlogen door de Engelse piloot H. 'Jerry' Shaw. In de jaren daarna groeide de vloot met eigen vliegtuigen, veelal toestellen van Fokker, en werd gevlogen naar steeds meer Europese bestemmingen.
KLM vloog op 1 oktober 1924 voor het eerst naar Batavia, in het toenmalige Nederlands-Indië, het tegenwoordige Jakarta in Indonesië. Het was de langste lijnvlucht voor de Tweede Wereldoorlog. In deze periode groeide KLM uit tot de derde maatschappij in de wereld, na Pan American Airways en Imperial Airways.
In 1945, na de Tweede Wereldoorlog, hervatte KLM haar lijndiensten en in 1946 startte KLM als eerste Europese luchtvaartmaatschappij lijndiensten naar de Verenigde Staten. Ook de lijndienst naar Indië werd hersteld en er werd gevlogen met vliegtuigen als de Dakota en Lockheed Constellation.
In 1960 werd het eerste straalvliegtuig in de vloot opgenomen, de Douglas DC-8, later gevolgd door de kleinere Douglas DC-9 voor het Europese luchtverkeer.
In 1971 introduceerde de KLM de Boeing 747 (nog met het korte, als bar ingerichte bovendek) en in 1972 de Douglas DC-10, het begin van de widebody-vloot van KLM. Het netwerk werd steeds uitgebreid en omvatte uiteindelijk non-stop bestemmingen in alle werelddelen. Ondanks de kleine thuismarkt groeide KLM zo uit tot de vierde maatschappij in Europa.
Voor het binnenlandse luchtverkeer werd in 1966 NLM Cityhopper opgericht, vanaf midden jaren zeventig ook actief op regionale vluchten in Europa. Sinds 1991, na een fusie met Netherlines, vliegt deze dochteronderneming onder de naam KLM Cityhopper. KLM is ook steeds dominanter geworden in de Nederlandse luchtvaartsector met deelnemingen in Transavia en Martinair, sinds respectievelijk 2003 en 2008 volledige dochterbedrijven van KLM.
Samenwerking met andere maatschappijen werd steeds belangrijker. Zo worden sinds 1993 alle vluchten tussen de VS en Europa uitgevoerd als joint venture met Northwest Airlines (opgegaan in Delta Air Lines). Ook werden gedurende de jaren negentig gesprekken gevoerd met andere Europese maatschappijen, waaronder British Airways en Alitalia, over verregaande samenwerking en zelfs een fusie. Dit resulteerde uiteindelijk op 5 mei 2004 in de fusie van KLM met Air France tot Air France-KLM. Door deze fusie werd de KLM tevens opgenomen in de luchtvaartalliantie SkyTeam.
De KLM in de Tweede Wereldoorlog
Toen Nederland op 10 mei 1940 werd binnengevallen door de Duitse strijdkrachten bevond zich een aantal toestellen van de KLM buiten Nederland, onder andere op de Amsterdam (Napels)-Batavia route.[4] Vier DC-3's en één DC-2 werden door de KLM naar Engeland gedirigeerd; een vijfde DC-3, die zich nog op Schiphol bevond, voegde zich daar op 13 mei 1940 bij.[5] Een aantal andere toestellen kwam terecht in het Australië-Indonesië-gebied. De KLM-toestellen en -bemanningen in het oosten onderhielden verbindingen tussen Palestina, Indonesië en Australië voor de Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij (KNILM).
De Britse overheid heeft in overleg met de KLM de naar Engeland uitgeweken toestellen, samen met de KLM-bemanningen, tijdelijk bij BOAC ondergebracht. Zij werden gestationeerd op het toenmalige vliegveld Whitchurch Airport bij Bristol. Koene Dirk Parmentier kreeg de leiding over deze 'KLM-sectie' binnen BOAC. Er werden door hen vier vluchten per week uitgevoerd naar Portela, de luchthaven van Lissabon. Deze lijndienst begon in september 1940; in juni 1943 waren inmiddels 4.000 passagiers vervoerd.[6]
Britse én Duitse civiele vliegtuigen gebruikten op Portela dezelfde faciliteiten en het verkeer werd in de gaten gehouden door spionnen van zowel de geallieerden als de asmogendheden. Dit was in het bijzonder zo bij de route Lissabon-Bristol, die regelmatig werd gebruikt om 'agenten' en ontsnapte krijgsgevangenen (terug) naar Engeland te vervoeren. Duitse spionnen werden in de passagiersterminals geplaatst om bij te houden wie er van en aan boord gingen.
In de eerste jaren van de oorlog werden de vluchten op de civiele lijndienst Bristol-Lissabon nog met rust gelaten en werd de neutraliteit van Portugal nog gerespecteerd, maar vanaf 1942 werd de luchtoorlog boven de Golf van Biskaje intensiever. Hierbij kregen drie BOAC-lijnvluchten, alle uitgevoerd met de PH-ALI Ibis, aanvallen door Luftwaffe-jagers te verduren. De laatste liep fataal af voor passagiers en bemanning.
Incidenten en ongevallen
Zie Lijst van incidenten en ongevallen van de KLM voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
KLM heeft sinds de oprichting incidenten, ongevallen en kapingen gekend, soms met dodelijke afloop. Op 22 juni 1922 vond het eerste KLM-ongeluk plaats met dodelijke afloop. KLM was betrokken bij de vliegtuigramp van Tenerife in 1977, met 583 doden het grootste ongeluk in de geschiedenis van de luchtvaart.
Samenwerking met andere luchtvaartmaatschappijen
In 1966 richtte de KLM een dochtermaatschappij op voor de binnenlandse vluchten, de NLM. In maart 1987 nam KLM de maatschappij NetherLines over. Door het samenvoegen van NLM Cityhopper en NetherLines stichtte de KLM in maart 1991 een nieuwe, sterk regionale luchtvaartmaatschappij: KLM Cityhopper.
KLM bezit sinds 1968 50% van de Martinair-aandelen. In 1998 probeerde KLM de overige 50% van de aandelen over te nemen van Nedlloyd. Toen de Europese Commissie liet weten dit plan niet goed te zullen gaan keuren vanwege een mogelijke monopoliepositie binnen de branche, trok KLM de aanvraag in. In 2007 liet KLM weten opnieuw geïnteresseerd te zijn in het resterende belang in Martinair, dat inmiddels in handen was van Maersk. In 2008 werd bekend dat de Europese Commissie ditmaal geen bezwaar had tegen een volledige overname en sinds 31 december 2008 is Martinair een 100% dochter geworden van KLM.
In 1988 kocht de KLM 40% van de Transavia-aandelen. In 1991, het jaar waarin Transavia 25 jaar bestond, besloot de Nedlloyd-groep haar restaandeel van 40% van de Transavia-aandelen aan KLM te verkopen. Transavia werd een dochteronderneming van de KLM. Tot 2003 bezat de Nederlandse Investeringsbank (NIB) nog 20%, maar vanaf dat jaar was Transavia een 100% dochter van KLM.
Samenwerking met buitenlandse maatschappijen bleek noodzakelijk. KLM sloot in 1993 een samenwerkingsovereenkomst met de Amerikaanse maatschappij Northwest Airlines en nam een aandeel van 20 procent in die maatschappij. In 1997 ondertekenden beide maatschappijen een langlopende commerciële en operationele samenwerkingsovereenkomst. Tegelijkertijd verkocht de KLM het belang in Northwest Airlines terug aan haar partner.
In augustus 1997 nam KLM een belang van 30% in de Noorse luchtvaartmaatschappij Braathens SAFE. Hierna trad deze maatschappij toe tot de KLM/Northwest Airlines-samenwerking en nam ze alle KLM-vluchten tussen Amsterdam en Noorwegen over. Uiteindelijk stopte de samenwerking toen Braathens werd overgenomen door SAS.
KLM heeft sinds 1995 een belang van 26% van de aandelen in Kenya Airways en is daarmee de grootste aandeelhouder van Kenya Airways en de belangrijkste partner.
KLM hield besprekingen met andere maatschappijen over een mogelijke fusie, onder meer met British Airways in 1991, met Swissair, Austrian Airlines en SAS in 1993, en met Alitalia in 2000. Deze besprekingen werden allemaal voortijdig afgebroken. Een arbitragecommissie oordeelde eind 2000 dat KLM aan Alitalia een schadevergoeding van 250 miljoen euro moest betalen, plus rente.
Toen andere maatschappijen aan het einde van de jaren negentig wereldwijde allianties aangingen, zoals Star Alliance, SkyTeam en Oneworld, hebben KLM en Northwest pogingen gedaan om hun eigen wereldwijde alliantie te vormen: Wings. Deze pogingen liepen echter op niets uit. Na de fusie met Air France in 2004 trad de KLM toe tot SkyTeam.
KLM UK ontstond in 1998 als voortzetting van AirUK toen KLM steeds meer aandelen in dit bedrijf kocht waarmee het uiteindelijk een 100% dochter werd. In het jaar 2000 begon KLM UK aan het opzetten van een nieuwe dochtermaatschappij: Buzz. In 2003 werd Buzz verkocht aan Ryanair. De restanten van KLM UK werden op 30 maart 2003 samengevoegd met KLM Cityhopper.
Op 30 september 2003 maakten Air France en KLM bekend dat zij een nieuwe holdingmaatschappij zullen oprichten onder de naam Air France-KLM. De holding bestaat uit twee maatschappijen, te weten Air France en KLM. Hoewel de maatschappijen onafhankelijk blijven opereren, ontstaat er vanaf dat moment ook synergie. Zo kan in het vervolg gezamenlijk ingekocht worden en kunnen klanten van beide netwerken gebruikmaken. Hoewel de nieuwe holding zetelt in Parijs, zal KLM onder Nederlands recht blijven opereren, wat voornamelijk van belang is voor het behoud van landings- en overvliegrechten. Het aandeel Air France-KLM werd op 5 mei 2004 geïntroduceerd op de beurzen van Amsterdam, Parijs en New York. De twee maatschappijen samen vormen na de fusie, in omzet, de grootste luchtvaartonderneming ter wereld.
In het jaar 2004 trad de KLM toe tot het dan vier jaar oude SkyTeam waar ook Air France bij is aangesloten.
Sinds medio 2012 spreekt moedermaatschappij Air France-KLM met Etihad Airways over het aangaan van een joint venture. In oktober 2012 verschenen de eerste voorlopige vruchten van deze gesprekken in de vorm van enkele codesharevluchten.[7]. Tevens wordt onderhandeld met China Southern over een mogelijke joint venture op de routes van en naar China.
De joint venture op de Atlantische routes is inmiddels uitgebreid tot een joint venture met Air France, Alitalia en Delta Airlines (waarin Northwest Airlines is opgegaan).
Al sinds het begin is Plesman zich ervan bewust dat het bedrijf reclame moet maken voor zijn diensten. In het oprichtingsjaar 1919 wordt dan ook de eerste reclameaffiche uitgegeven. Plesman heeft de affiche laten maken door een van zijn vrienden: luitenant-vlieger Brian de Kruyff Dorssen. Het is een affiche met slechts één kleur en verder zwart en wit. Er staan drie figuren op afgebeeld, een piloot en twee kinderen: een Hollands jongetje in klederdracht op klompen en een Indisch meisje met sarong aan. De piloot heeft een dikke jas in plaats van een overall aan. Onderlangs staat nog de volledige naam van KLM, zoals die in de statuten van de NV werd opgenomen.
Vanaf 1920 bracht KLM steeds meer van dergelijke affiches uit. Het bedrijf wilde zich graag binden met het beeld van de Vliegende Hollander. Dit is dan ook een veelvuldig terugkerend onderwerp, dat in 1947 verwoord en verbeeld wordt in het KLM-stripalbum "De legende van de Vliegende Hollander". Na de Tweede Wereldoorlog verschijnt De Vliegende Hollander zelfs op de romp van de vliegtuigen; aan de ene zijde in het Nederlands en aan de andere zijde in het Engels (The Flying Dutchman).
President-directeur[bewerken]
Albert Plesman (1919 - 1953)
Fons Aler (1954 - 1961)
Ernst van der Beugel (1961-1963)
Horatius Albarda (1963 - 1965)
Gerrit van der Wal (1965 - 1973)
Sergio Orlandini (1973 - 1987)
Jan de Soet (1987 - 1991)
Pieter Bouw (1991 - 1997)
Leo van Wijk (1997 - 2007)
Peter Hartman (2007 - 2013)
Camiel Eurlings (2013 - 2014)
Pieter Elbers (2014 - )
Dochterondernemingen[bewerken]
Zie voor andere onderdelen het artikel van de holding Air France-KLM
Dochterondernemingen van KLM zijn:
Cobalt Ground Solutions Ltd. (60%)
Cygnific B.V. (100%)
EPCOR B.V. (100%) European Pneumatic Component Overhaul & Repair
Kenya Airways (26%)
KLM Asia (opereert vluchten naar Taiwan) (100%)
KLM Cityhopper B.V. (voorheen: NLM) (100%)
KLM Cargo (100%)
KLM Catering Services B.V. (100%)
KLM Equipment Services B.V. (100%)
KLM Financial Services B.V. (100%)
KLM Flight Academy B.V. (100%)
KLM Health Services B.V. (100%)
KLM UK Engineering LTD (100%)
Martinair Holland N.V. (100%)
Schiphol Logistics Park C.V. (53%)
Transavia C.V. (100%)
Transavia France S.A.S. (40%)
Voormalige dochtermaatschappijen zijn:
Buzz (1999-2004)
K.L.M. Autobusbedrijf
KLM Alps
KLM Helicopters
KLM Interinsulair Bedrijf (opereerde in Nederlands-Indië in 1947-1949)
KLM West-Indisch Bedrijf (1935-1964, overgenomen door Antilliaanse Luchtvaart Maatschappij)
KLM Exel (opgegaan in de Exel Aviation Group en later failliet gegaan)
KLM UK (opereert tegenwoordig onder de naam KLM Cityhopper, met als volledige naam "KLM Cityhopper UK Ltd.")
De Kroonduif of NNGLM (1956-1962)
KLM Asia[bewerken]
Onder de naam KLM Asia vliegt KLM rechtstreeks van Amsterdam naar Taiwan, door het Chinese luchtruim.
Hiermee is KLM de eerste en vooralsnog enige civiele luchtvaartmaatschappij ter wereld die rechtstreekse vluchten tussen Taiwan en Europa onderhoudt met goedkeuring van de Chinese autoriteiten.
Vloot
Nederlandse luchtvaartmaatschappijenAIS Airlines · Corendon Dutch Airlines · CHC Airways · Denim Air · KLM · KLM Cityhopper · Martinair · transavia · TUI · Winair
Opgeheven: Air Exel · Air Holland · Amsterdam Airlines · Basiq Air · BonairExel · Business Jet · buzz · De Kroonduif · DutchBird · HollandExel · Interstate Airlines · Jetstar Holland BV · KNILM · Magic Blue Airlines · Metropolis · NLM · North Sea Airways · NetherLines · Quick Airways Holland · Rossair Europe · Rotterdam Airlines · Schreiner Airways · Tulip Air · V Bird
bron wikipedia
Copyright KLM Fototechnische Dienst Rotterdam
ongelopen
conditie zie foto s en oordeel zelf punaisegaatje linksboven
bieden vanaf afhaalprijs 2 euro
verzenden 85 cent en risico kk.
afhalen kan natuurlijk ook
zie ook mijn andere klm vliegtuigfoto s voor combi verzenden
klm6
De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM, gebruikelijke Engelse naam: KLM Royal Dutch Airlines) is de nationale luchtvaartmaatschappij en de op twee na grootste werkgever van Nederland.[2] Thuishaven is de luchthaven Schiphol bij Amsterdam. KLM opereert wereldwijd en vormt de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM Cityhopper, Martinair en Transavia deel uitmaken. KLM is in 2004 gefuseerd met Air France tot de holding Air France-KLM. Onder de holding zijn KLM en Air France beide actief als netwerkmaatschappij.
KLM behaalt haar omzet uit drie kernactiviteiten: vervoer van passagiers, vrachtvervoer en vliegtuigonderhoud.
Geschiedenis
Zie Tijdlijn van de KLM voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Op dinsdag 7 oktober 1919 werd de 'Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën' opgericht bij akte in het notariskantoor van mr. H. Stoop in Den Haag. Het startkapitaal van 1,2 miljoen gulden werd gefourneerd door acht zakenlieden, onder wie Frits Fentener van Vlissingen en Anton Kröller. De luitenant-vlieger Albert Plesman werd administrateur en later directeur. Koningin Wilhelmina verleende op 12 september 1919 het predicaat Koninklijk' aan KLM in oprichting. Het eerste KLM-kantoor werd op 21 oktober 1919 aan de Heerengracht in Den Haag geopend. Hiermee is de KLM de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij.[3]
De eerste commerciële vlucht (tussen Londen en Amsterdam) van de KLM werd op 17 mei 1920 uitgevoerd. Toen landde op Schiphol de door KLM gehuurde De Havilland DH.16 G-EALU (ook wel DH 9A), gevlogen door de Engelse piloot H. 'Jerry' Shaw. In de jaren daarna groeide de vloot met eigen vliegtuigen, veelal toestellen van Fokker, en werd gevlogen naar steeds meer Europese bestemmingen.
KLM vloog op 1 oktober 1924 voor het eerst naar Batavia, in het toenmalige Nederlands-Indië, het tegenwoordige Jakarta in Indonesië. Het was de langste lijnvlucht voor de Tweede Wereldoorlog. In deze periode groeide KLM uit tot de derde maatschappij in de wereld, na Pan American Airways en Imperial Airways.
In 1945, na de Tweede Wereldoorlog, hervatte KLM haar lijndiensten en in 1946 startte KLM als eerste Europese luchtvaartmaatschappij lijndiensten naar de Verenigde Staten. Ook de lijndienst naar Indië werd hersteld en er werd gevlogen met vliegtuigen als de Dakota en Lockheed Constellation.
In 1960 werd het eerste straalvliegtuig in de vloot opgenomen, de Douglas DC-8, later gevolgd door de kleinere Douglas DC-9 voor het Europese luchtverkeer.
In 1971 introduceerde de KLM de Boeing 747 (nog met het korte, als bar ingerichte bovendek) en in 1972 de Douglas DC-10, het begin van de widebody-vloot van KLM. Het netwerk werd steeds uitgebreid en omvatte uiteindelijk non-stop bestemmingen in alle werelddelen. Ondanks de kleine thuismarkt groeide KLM zo uit tot de vierde maatschappij in Europa.
Voor het binnenlandse luchtverkeer werd in 1966 NLM Cityhopper opgericht, vanaf midden jaren zeventig ook actief op regionale vluchten in Europa. Sinds 1991, na een fusie met Netherlines, vliegt deze dochteronderneming onder de naam KLM Cityhopper. KLM is ook steeds dominanter geworden in de Nederlandse luchtvaartsector met deelnemingen in Transavia en Martinair, sinds respectievelijk 2003 en 2008 volledige dochterbedrijven van KLM.
Samenwerking met andere maatschappijen werd steeds belangrijker. Zo worden sinds 1993 alle vluchten tussen de VS en Europa uitgevoerd als joint venture met Northwest Airlines (opgegaan in Delta Air Lines). Ook werden gedurende de jaren negentig gesprekken gevoerd met andere Europese maatschappijen, waaronder British Airways en Alitalia, over verregaande samenwerking en zelfs een fusie. Dit resulteerde uiteindelijk op 5 mei 2004 in de fusie van KLM met Air France tot Air France-KLM. Door deze fusie werd de KLM tevens opgenomen in de luchtvaartalliantie SkyTeam.
De KLM in de Tweede Wereldoorlog
Toen Nederland op 10 mei 1940 werd binnengevallen door de Duitse strijdkrachten bevond zich een aantal toestellen van de KLM buiten Nederland, onder andere op de Amsterdam (Napels)-Batavia route.[4] Vier DC-3's en één DC-2 werden door de KLM naar Engeland gedirigeerd; een vijfde DC-3, die zich nog op Schiphol bevond, voegde zich daar op 13 mei 1940 bij.[5] Een aantal andere toestellen kwam terecht in het Australië-Indonesië-gebied. De KLM-toestellen en -bemanningen in het oosten onderhielden verbindingen tussen Palestina, Indonesië en Australië voor de Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij (KNILM).
De Britse overheid heeft in overleg met de KLM de naar Engeland uitgeweken toestellen, samen met de KLM-bemanningen, tijdelijk bij BOAC ondergebracht. Zij werden gestationeerd op het toenmalige vliegveld Whitchurch Airport bij Bristol. Koene Dirk Parmentier kreeg de leiding over deze 'KLM-sectie' binnen BOAC. Er werden door hen vier vluchten per week uitgevoerd naar Portela, de luchthaven van Lissabon. Deze lijndienst begon in september 1940; in juni 1943 waren inmiddels 4.000 passagiers vervoerd.[6]
Britse én Duitse civiele vliegtuigen gebruikten op Portela dezelfde faciliteiten en het verkeer werd in de gaten gehouden door spionnen van zowel de geallieerden als de asmogendheden. Dit was in het bijzonder zo bij de route Lissabon-Bristol, die regelmatig werd gebruikt om 'agenten' en ontsnapte krijgsgevangenen (terug) naar Engeland te vervoeren. Duitse spionnen werden in de passagiersterminals geplaatst om bij te houden wie er van en aan boord gingen.
In de eerste jaren van de oorlog werden de vluchten op de civiele lijndienst Bristol-Lissabon nog met rust gelaten en werd de neutraliteit van Portugal nog gerespecteerd, maar vanaf 1942 werd de luchtoorlog boven de Golf van Biskaje intensiever. Hierbij kregen drie BOAC-lijnvluchten, alle uitgevoerd met de PH-ALI Ibis, aanvallen door Luftwaffe-jagers te verduren. De laatste liep fataal af voor passagiers en bemanning.
Incidenten en ongevallen
Zie Lijst van incidenten en ongevallen van de KLM voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
KLM heeft sinds de oprichting incidenten, ongevallen en kapingen gekend, soms met dodelijke afloop. Op 22 juni 1922 vond het eerste KLM-ongeluk plaats met dodelijke afloop. KLM was betrokken bij de vliegtuigramp van Tenerife in 1977, met 583 doden het grootste ongeluk in de geschiedenis van de luchtvaart.
Samenwerking met andere luchtvaartmaatschappijen
In 1966 richtte de KLM een dochtermaatschappij op voor de binnenlandse vluchten, de NLM. In maart 1987 nam KLM de maatschappij NetherLines over. Door het samenvoegen van NLM Cityhopper en NetherLines stichtte de KLM in maart 1991 een nieuwe, sterk regionale luchtvaartmaatschappij: KLM Cityhopper.
KLM bezit sinds 1968 50% van de Martinair-aandelen. In 1998 probeerde KLM de overige 50% van de aandelen over te nemen van Nedlloyd. Toen de Europese Commissie liet weten dit plan niet goed te zullen gaan keuren vanwege een mogelijke monopoliepositie binnen de branche, trok KLM de aanvraag in. In 2007 liet KLM weten opnieuw geïnteresseerd te zijn in het resterende belang in Martinair, dat inmiddels in handen was van Maersk. In 2008 werd bekend dat de Europese Commissie ditmaal geen bezwaar had tegen een volledige overname en sinds 31 december 2008 is Martinair een 100% dochter geworden van KLM.
In 1988 kocht de KLM 40% van de Transavia-aandelen. In 1991, het jaar waarin Transavia 25 jaar bestond, besloot de Nedlloyd-groep haar restaandeel van 40% van de Transavia-aandelen aan KLM te verkopen. Transavia werd een dochteronderneming van de KLM. Tot 2003 bezat de Nederlandse Investeringsbank (NIB) nog 20%, maar vanaf dat jaar was Transavia een 100% dochter van KLM.
Samenwerking met buitenlandse maatschappijen bleek noodzakelijk. KLM sloot in 1993 een samenwerkingsovereenkomst met de Amerikaanse maatschappij Northwest Airlines en nam een aandeel van 20 procent in die maatschappij. In 1997 ondertekenden beide maatschappijen een langlopende commerciële en operationele samenwerkingsovereenkomst. Tegelijkertijd verkocht de KLM het belang in Northwest Airlines terug aan haar partner.
In augustus 1997 nam KLM een belang van 30% in de Noorse luchtvaartmaatschappij Braathens SAFE. Hierna trad deze maatschappij toe tot de KLM/Northwest Airlines-samenwerking en nam ze alle KLM-vluchten tussen Amsterdam en Noorwegen over. Uiteindelijk stopte de samenwerking toen Braathens werd overgenomen door SAS.
KLM heeft sinds 1995 een belang van 26% van de aandelen in Kenya Airways en is daarmee de grootste aandeelhouder van Kenya Airways en de belangrijkste partner.
KLM hield besprekingen met andere maatschappijen over een mogelijke fusie, onder meer met British Airways in 1991, met Swissair, Austrian Airlines en SAS in 1993, en met Alitalia in 2000. Deze besprekingen werden allemaal voortijdig afgebroken. Een arbitragecommissie oordeelde eind 2000 dat KLM aan Alitalia een schadevergoeding van 250 miljoen euro moest betalen, plus rente.
Toen andere maatschappijen aan het einde van de jaren negentig wereldwijde allianties aangingen, zoals Star Alliance, SkyTeam en Oneworld, hebben KLM en Northwest pogingen gedaan om hun eigen wereldwijde alliantie te vormen: Wings. Deze pogingen liepen echter op niets uit. Na de fusie met Air France in 2004 trad de KLM toe tot SkyTeam.
KLM UK ontstond in 1998 als voortzetting van AirUK toen KLM steeds meer aandelen in dit bedrijf kocht waarmee het uiteindelijk een 100% dochter werd. In het jaar 2000 begon KLM UK aan het opzetten van een nieuwe dochtermaatschappij: Buzz. In 2003 werd Buzz verkocht aan Ryanair. De restanten van KLM UK werden op 30 maart 2003 samengevoegd met KLM Cityhopper.
Op 30 september 2003 maakten Air France en KLM bekend dat zij een nieuwe holdingmaatschappij zullen oprichten onder de naam Air France-KLM. De holding bestaat uit twee maatschappijen, te weten Air France en KLM. Hoewel de maatschappijen onafhankelijk blijven opereren, ontstaat er vanaf dat moment ook synergie. Zo kan in het vervolg gezamenlijk ingekocht worden en kunnen klanten van beide netwerken gebruikmaken. Hoewel de nieuwe holding zetelt in Parijs, zal KLM onder Nederlands recht blijven opereren, wat voornamelijk van belang is voor het behoud van landings- en overvliegrechten. Het aandeel Air France-KLM werd op 5 mei 2004 geïntroduceerd op de beurzen van Amsterdam, Parijs en New York. De twee maatschappijen samen vormen na de fusie, in omzet, de grootste luchtvaartonderneming ter wereld.
In het jaar 2004 trad de KLM toe tot het dan vier jaar oude SkyTeam waar ook Air France bij is aangesloten.
Sinds medio 2012 spreekt moedermaatschappij Air France-KLM met Etihad Airways over het aangaan van een joint venture. In oktober 2012 verschenen de eerste voorlopige vruchten van deze gesprekken in de vorm van enkele codesharevluchten.[7]. Tevens wordt onderhandeld met China Southern over een mogelijke joint venture op de routes van en naar China.
De joint venture op de Atlantische routes is inmiddels uitgebreid tot een joint venture met Air France, Alitalia en Delta Airlines (waarin Northwest Airlines is opgegaan).
Al sinds het begin is Plesman zich ervan bewust dat het bedrijf reclame moet maken voor zijn diensten. In het oprichtingsjaar 1919 wordt dan ook de eerste reclameaffiche uitgegeven. Plesman heeft de affiche laten maken door een van zijn vrienden: luitenant-vlieger Brian de Kruyff Dorssen. Het is een affiche met slechts één kleur en verder zwart en wit. Er staan drie figuren op afgebeeld, een piloot en twee kinderen: een Hollands jongetje in klederdracht op klompen en een Indisch meisje met sarong aan. De piloot heeft een dikke jas in plaats van een overall aan. Onderlangs staat nog de volledige naam van KLM, zoals die in de statuten van de NV werd opgenomen.
Vanaf 1920 bracht KLM steeds meer van dergelijke affiches uit. Het bedrijf wilde zich graag binden met het beeld van de Vliegende Hollander. Dit is dan ook een veelvuldig terugkerend onderwerp, dat in 1947 verwoord en verbeeld wordt in het KLM-stripalbum "De legende van de Vliegende Hollander". Na de Tweede Wereldoorlog verschijnt De Vliegende Hollander zelfs op de romp van de vliegtuigen; aan de ene zijde in het Nederlands en aan de andere zijde in het Engels (The Flying Dutchman).
President-directeur[bewerken]
Albert Plesman (1919 - 1953)
Fons Aler (1954 - 1961)
Ernst van der Beugel (1961-1963)
Horatius Albarda (1963 - 1965)
Gerrit van der Wal (1965 - 1973)
Sergio Orlandini (1973 - 1987)
Jan de Soet (1987 - 1991)
Pieter Bouw (1991 - 1997)
Leo van Wijk (1997 - 2007)
Peter Hartman (2007 - 2013)
Camiel Eurlings (2013 - 2014)
Pieter Elbers (2014 - )
Dochterondernemingen[bewerken]
Zie voor andere onderdelen het artikel van de holding Air France-KLM
Dochterondernemingen van KLM zijn:
Cobalt Ground Solutions Ltd. (60%)
Cygnific B.V. (100%)
EPCOR B.V. (100%) European Pneumatic Component Overhaul & Repair
Kenya Airways (26%)
KLM Asia (opereert vluchten naar Taiwan) (100%)
KLM Cityhopper B.V. (voorheen: NLM) (100%)
KLM Cargo (100%)
KLM Catering Services B.V. (100%)
KLM Equipment Services B.V. (100%)
KLM Financial Services B.V. (100%)
KLM Flight Academy B.V. (100%)
KLM Health Services B.V. (100%)
KLM UK Engineering LTD (100%)
Martinair Holland N.V. (100%)
Schiphol Logistics Park C.V. (53%)
Transavia C.V. (100%)
Transavia France S.A.S. (40%)
Voormalige dochtermaatschappijen zijn:
Buzz (1999-2004)
K.L.M. Autobusbedrijf
KLM Alps
KLM Helicopters
KLM Interinsulair Bedrijf (opereerde in Nederlands-Indië in 1947-1949)
KLM West-Indisch Bedrijf (1935-1964, overgenomen door Antilliaanse Luchtvaart Maatschappij)
KLM Exel (opgegaan in de Exel Aviation Group en later failliet gegaan)
KLM UK (opereert tegenwoordig onder de naam KLM Cityhopper, met als volledige naam "KLM Cityhopper UK Ltd.")
De Kroonduif of NNGLM (1956-1962)
KLM Asia[bewerken]
Onder de naam KLM Asia vliegt KLM rechtstreeks van Amsterdam naar Taiwan, door het Chinese luchtruim.
Hiermee is KLM de eerste en vooralsnog enige civiele luchtvaartmaatschappij ter wereld die rechtstreekse vluchten tussen Taiwan en Europa onderhoudt met goedkeuring van de Chinese autoriteiten.
Vloot
Nederlandse luchtvaartmaatschappijenAIS Airlines · Corendon Dutch Airlines · CHC Airways · Denim Air · KLM · KLM Cityhopper · Martinair · transavia · TUI · Winair
Opgeheven: Air Exel · Air Holland · Amsterdam Airlines · Basiq Air · BonairExel · Business Jet · buzz · De Kroonduif · DutchBird · HollandExel · Interstate Airlines · Jetstar Holland BV · KNILM · Magic Blue Airlines · Metropolis · NLM · North Sea Airways · NetherLines · Quick Airways Holland · Rossair Europe · Rotterdam Airlines · Schreiner Airways · Tulip Air · V Bird
bron wikipedia