ID: 49077
Omschrijving
Heersen en beheersen. Rijkswaterstaat in de twintigste eeuw door willem van der ham uitgave zaltbommel europese bibliotheek 1999 gebonden met harde kaft en stofomslag met 415 pag. En veel illustraties in nieuwstaat porto koper.
Watertovenaars, zo zijn de ingenieurs van rijkswaterstaat wel genoemd. Hun prestaties liegen er ook niet om. Er werd in de 20ste eeuw heel wat gedaan om het water - de eeuwige vijand - te bedwingen. De afsluitdijk en de inpoldering van de zuiderzee, het dijkherstel na de stormvloedramp van 1953 en de deltawerken: het waren imposante projecten die de trots van de natie streelden. Rijkswaterstaat draagt ook zorg voor de infrastructuur. De 20ste eeuw stond in het teken van enorme projecten als de bouw van de noordersluis bij ijmuiden, vele kanalen en de aanleg van autowegen met al hun bruggen, viaducten en tunnels.heersen en beheersen vertelt in vlotte stijl het verhaal van rijkswaterstaat in de 20ste eeuw. Het boek beschrijft hoe rijkswaterstaat reageerde op de revolutie die de uitvinding van de automobiel veroorzaakte en hoe werd ingespeeld op baanbrekende technische vernieuwingen. De invloed van rijkswaterstaat reikte over de grenzen van het eigen domein van waterstaat en infrastructuur. De dienst was nauw betrokken bij het crisisbeleid in de jaren dertig, bij de landsverdediging in mobilisatie- en oorlogstijd en bij het herstel en de wederopbouw na 1945. Ook op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu speelde rijkswaterstaat een rol van betekenis. heersen en beheersen bevat nieuwe gegevens over veelbesproken kwesties als de voorgeschiedenis van de deltawerken, de totstandkoming van de afsluitdijk en de aanleg van autosnelwegen. Het werk verschaft informatie over het functioneren van een overheidsdienst die te maken heeft met technische ontwikkelingen en lange-termijnplanning, maar ook met ambtelijke conflicten en een wisselvallige verhouding tussen beleidsmakers en uitvoerenden. Het boek bevat ruim 300 illustraties, waaronder diverse kaarten in kleur wie dacht met het werk twee eeuwen rijkswaterstaat 1798-1998 voldoende in huis te hebben over de waterstaat in ons land, heeft het mis. Van der ham, medewerker aan dat boek, tekent nu alleen voor rijkswaterstaat in de twintigste eeuw. Het boek is maar iets minder omvangrijk dan het vorige. Het bevat drie delen: in de geest van lely (1900-1940), meer dan enkel timmerlieden (1940-1970) en kenterend getij (na 1970). Kortweg beoogt de studie inzicht te geven in de ontwikkeling van de rijkswaterstaat in de 20e eeuw en de achtergronden daarvan. Het kan niet anders dan dat de figuur van lely in dit boek vaak vermeld wordt. Geen wonder dat zijn standbeeld op de afsluitdijk staat. Hij was de grote motor achter de zuiderzeewerken. In zijn voetsporen kunnen wij de figuur van johannes aleidis ringers noemen. Hij werd in 1930 tot directeur-generaal van de rijkswaterstaat benoemd. In de jaren dertig werd vaart gezet achter de uitvoering van waterstaatswerken met accent op wegenaanleg. Het lag in de rede na de oorlog ringers met de wederopbouw te belasten. Het was de tijd van grote projecten als de droogmaking van walcheren, het herstel na de ramp van 1953 etc. Het boek is schitterend in kleur geïllustreerd. Met drie registers.
Kijk ook eens bij mijn andere advertenties bij een bestelling van € 35,- of meer zijn de verzendkosten binnen nederland voor mijn rekening maw gratis.
Afhalen niet mogelijk !!
Watertovenaars, zo zijn de ingenieurs van rijkswaterstaat wel genoemd. Hun prestaties liegen er ook niet om. Er werd in de 20ste eeuw heel wat gedaan om het water - de eeuwige vijand - te bedwingen. De afsluitdijk en de inpoldering van de zuiderzee, het dijkherstel na de stormvloedramp van 1953 en de deltawerken: het waren imposante projecten die de trots van de natie streelden. Rijkswaterstaat draagt ook zorg voor de infrastructuur. De 20ste eeuw stond in het teken van enorme projecten als de bouw van de noordersluis bij ijmuiden, vele kanalen en de aanleg van autowegen met al hun bruggen, viaducten en tunnels.heersen en beheersen vertelt in vlotte stijl het verhaal van rijkswaterstaat in de 20ste eeuw. Het boek beschrijft hoe rijkswaterstaat reageerde op de revolutie die de uitvinding van de automobiel veroorzaakte en hoe werd ingespeeld op baanbrekende technische vernieuwingen. De invloed van rijkswaterstaat reikte over de grenzen van het eigen domein van waterstaat en infrastructuur. De dienst was nauw betrokken bij het crisisbeleid in de jaren dertig, bij de landsverdediging in mobilisatie- en oorlogstijd en bij het herstel en de wederopbouw na 1945. Ook op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu speelde rijkswaterstaat een rol van betekenis. heersen en beheersen bevat nieuwe gegevens over veelbesproken kwesties als de voorgeschiedenis van de deltawerken, de totstandkoming van de afsluitdijk en de aanleg van autosnelwegen. Het werk verschaft informatie over het functioneren van een overheidsdienst die te maken heeft met technische ontwikkelingen en lange-termijnplanning, maar ook met ambtelijke conflicten en een wisselvallige verhouding tussen beleidsmakers en uitvoerenden. Het boek bevat ruim 300 illustraties, waaronder diverse kaarten in kleur wie dacht met het werk twee eeuwen rijkswaterstaat 1798-1998 voldoende in huis te hebben over de waterstaat in ons land, heeft het mis. Van der ham, medewerker aan dat boek, tekent nu alleen voor rijkswaterstaat in de twintigste eeuw. Het boek is maar iets minder omvangrijk dan het vorige. Het bevat drie delen: in de geest van lely (1900-1940), meer dan enkel timmerlieden (1940-1970) en kenterend getij (na 1970). Kortweg beoogt de studie inzicht te geven in de ontwikkeling van de rijkswaterstaat in de 20e eeuw en de achtergronden daarvan. Het kan niet anders dan dat de figuur van lely in dit boek vaak vermeld wordt. Geen wonder dat zijn standbeeld op de afsluitdijk staat. Hij was de grote motor achter de zuiderzeewerken. In zijn voetsporen kunnen wij de figuur van johannes aleidis ringers noemen. Hij werd in 1930 tot directeur-generaal van de rijkswaterstaat benoemd. In de jaren dertig werd vaart gezet achter de uitvoering van waterstaatswerken met accent op wegenaanleg. Het lag in de rede na de oorlog ringers met de wederopbouw te belasten. Het was de tijd van grote projecten als de droogmaking van walcheren, het herstel na de ramp van 1953 etc. Het boek is schitterend in kleur geïllustreerd. Met drie registers.
Kijk ook eens bij mijn andere advertenties bij een bestelling van € 35,- of meer zijn de verzendkosten binnen nederland voor mijn rekening maw gratis.
Afhalen niet mogelijk !!